Lørdags-brann!!

Sådär ja! Då har även Marcus fått höra vårt härliga brandlarm! :D Vi klädde på oss och gick ner till alla andra. Väl nere, ser vi att det är rums nr. 410 som larmet gått i. Det vill säga ABBIES rum!!! Hihi! Vi rusade dit och där står Abbie och hennes pojkvän med föntstrena öppna och med en kastrull innehållandes svart, bränd choklad. :P Ingen brand och ingen bränd, bara lite choklad.

Ikväll ska vi laga mat tillsammans allihopa, Emma, Maria, Marcus, Abbie, Colin, Rachel och Alan =). Sen blire dans på byen!

Hade fiiint!

Emma och Maria tog en promenad och handlade mat inför kvällen.
Stack ner till stranden en sväng på vägen hem.

Brill-tjejerna myser i solen. =)

Brand-patrullen inne på rum 410! :D

Abbie med kastrullen!

Efter brandlarmet blev det lite egenkomponerad musik inne på rummet!

Woohoowoohoo, vilken härlig dag!

Åh vilken härlig dag vi har haft!! :D Solen skiner som vanligt här i Ålesund!

Maria, Marcus, Rachel och Alan åkte iväg till ørskogsfjell där det finns en skidbacke. Det ligger ungefär en timme bort. En riktigt kanon-dag blev det med härlig skidåkning och fina vyer, åsså en del pussar.. =)

Emma, Abbie och Colin åkte in till stan och guidade Colin runt i Ålesund. Det blev en del promenerande, shopping och en mycket god lunch! På vägen till stan köpte dom biljetter till allesammans, till söndagens fotbollsmatch! Kul! Jihuu!

Ha en skön helg allesammans!

Hemma igen. Utsikt från våra rum =)

Blindheim? eller Trondheim?

Igår körde Emma morgonpasset på praktiken och Maria kvällspasset, det gick fint och vi grejjade med bland annat subcutana venportar, sonder, drän, dropp m.m. och dokumenterade på svensk-norska. Fint det!

Det tar ungefär 25 minuter att åka buss till vår praktikplats, och det där med att ta buss i det här landet är ju inte det lättaste.. hehe..

Busstabellen visar tider från tre huvudstationer, sen får man bara hoppas att de plockar upp en på vägen däremellan.

Maria hade kollat upp en buss som hon tänkt att ta till praktiken, och hon hoppades att den skulle åka förbi vår busshållplats.. men den kom inte.. Hon frågade varenda buss som åkte förbi om den gick till Blindheim, de svarade nej och en busschaufför svarade ”den här bussen går inte till Blindheim, den går till Trondheim”. Ååjaa, tänkte Maria. Inte riktigt dit hon ville åka. =) Till slut kom det en buss som kunde ta henne till Blindheim.

När Emma skulle ta bussen hem från Blindheim i halv fyra tiden.. hittade hon inte busshållplatsen. Eller ja, hon hittade den hon gick av på, på morgonen, men tänkte att det borde ju finnas en på andra sidan vägen, eftersom hon skulle åt andra hållet nu. Hon traskade in på Shell och frågade. ”Hvis jeg skal ta bussen til Ålesund sentrum, hvilket busstopp skal jeg stå ved da?” Mannen i kassan pekade och sa, ”vi har ett busstopp precis här nedanför.” Jo jo, tänkte Emma..men då står jag på fel sida.. och hamnar någon helt annanstans. Så hon upprepade frågan och han pratade på, och sa att hon skulle gå bort mot svängen.. där ligger den. Ok, fint! Emma gick bort mot svängen, men inte fanns det någon hållplats där inte.. det var lite vägarbete på gång där och Emma valde att ställa sig där, bredvid en grävskopa och hoppades på att bussen skulle plocka upp henne. Om det inte var en hållplats tänkte hon försöka stoppa bussen på något sätt i alla fall. Men så kom bussen och den stannade! Kanon! Att hon inte förstod det med en gång! Det är ju vid grävskopan man ska stå.

Idag kommer äntligen den efterlängtade Marcus hit! Så härligt!!! Maria har inte sovit en blund inatt =)

Första praksisdagen!

Vilken praktfull praktikplats vi fått! Huset är byggt 2004, alltså en fräsch och modern byggnad med (som överallt annars här i Ålesund) otrolig utsikt. Appropå utsikt så heter vår avdelning ”Utsikten”. Vår avdelning är en palliativ avdelning, där människor kan få vård i livets slutskede. Härlig personal och härlig omgivning, det blir nog en mycket givande praktik! Massagestol och solarie är ju ett plus.

Efter att omsorgcentrets chef visat oss runt på stället, frågade hon om vi ville jobba där, sen när vi är färdiga sjuksköterskor!! Fint det! Kanske blir en sväng till Norge efter sommaren då. =) Appropå jobb, har Emma tackat ja till ett sommarjobb också, i Falun. Härligt!

Igår hade vi hårstuga hos Rachel. Maria klippte och färgade Rachels hår, kanonsnyggt blev det!

Kyss og klem

Innan hårfixet satte fart.

Gött, ännu en blondin som konverterat till brunett!

Blivande sykepleiersker =)

Emma guidar sig bort till massagefåtöljen.

Lite mat-shopping på vägen hem. Vi snodde med oss vagnen ända till
bussen :P

Makrills-mackan på vägen hem i bussen satt där den skulle!

Dagens avis: "Ikväll vill han ta hämnd.. och vägrar att förlåta Hellner" =)
Good luck, Northug!

Sula, sill och gull

Yesterday, all my trubbel seem so far away... =)
Igår...

Jo, igår var vi på tur med Fröjdis och Rachel, vi åkte till ön "Sula" som ligger på andra sidan fjorden. Det blev en härlig tur bland berg och båtar. Fröjdis var en fröjdefull dam som guidade oss runt ön och hade ett varmt öga för sill. =) Fröjdan bjöd hem oss till henne och hon hade lagat Sulans godaste pizza!

Gull blev det till Sverige och Hellner, det gillar vi!!

Tjejerna på väg mot äventyr på Sula

Sol vind och vatten, höga berg och djupa fjoooooorrrdar, det är mina
drömmar vävda aav.

Hej hopp, from the left "klem", "rakel" and "MaAaria".

Sunnmøre en deilig plats att vara på

Jag hade en gång två båtar, med segel och ruff och kjöl..

Fröjdis man läste senaste nytt

Trötta efter en fin-fin dag. Vi blev som två sillar som är redo att
titta på film hos Rachel

Bakom mina solglasögon är ljuset alltid blått...

Igår vettni, igår skrattade vi så mycket så att vi fått träningsverk i magen!

Vi var på Moa-köpcentrum tillsammans med Rachel. Efter några timmar av strosande och hårklippning (Maria) så var vi riktigt trötta. Vi skulle ta bussen hem som gick 20 min senare. Vi gick in på coop och provade solglasögon för att fördriva tiden.. Fniss-attackerna tog fart när Maria hittade ett par grod-glasögon som hon glänste runt i. Emma, hon hittade ett par skiiiit-fula, glidar-briller med blått glas... Efter en stunds skrattande satte vi alla tillbaka glasögonen och vi skulle gå till bussen. Emma vänder sig om mot Maria och säger allvarligt "Lets go". Maria blev helt paff, paralyserad och visste inte vad hon skulle säga eftersom Emma (trött som hon var) hade satt tillbaka sina egna glasögon och hade nu dom skitfula blå solglasögonen på sig. Maria pekade mot glasögonstället och först då gick det upp ett ljus för Emma. Där satt Emmas riktiga glasögon fint tillbakasatta bland solbrillerna.

Kan ni tänka er vilka skratt-utbrott vi fick inne på coop, på bussen, och resten av kvällen! Tänk om hon varit ensam på coop och åkt hem med fel briller.. Det kanske inte hade varit det bästa bytet.. HI HI HI HI!

Nu ska vi ut på tur till en ö med Rachel och Fröjdis.

Tjingeling!

Långsamma cash

Jo ni vet att för att betala hyran här i blokka, så måste man betala med kontanter. Det har varit veckans problem eftersom minibanken vid skolan varit ur funktion. Vi tog därför en "promenade" (som Maria sa till Rachel hi hi) ner till stan igår och tog ut pengar. Vid närmare eftertanke..vi har det nog rätt så bra ändå om detta var veckans största problem :P Vi bara glider och har det bra!

Efter den hurtiga morgonpromenaden körde vi järnet med uppsatsen som blev färdig till eftermiddagen, skööönt! Så nu är vi redo för praktik som börjar på måndag!

På kvällen stack Maria iväg och klättrade och när hon kom hem hade hon fått ett sms av...EMMA! =) Kul vi bor ju ändå bredvid varandra. Emma hade smitit över till grannen för att se på OS och det vankades kvällsfika. Riktigt deiligt! OS, rostad macka, ägg och bacon :D och ett guld blev det för Norge också, kanon!

Kom ihåg flytvästen allihopa! =)

I Örebro har vi Krämaren, i Ålesund har vi Kremmer Gaarden!

Maria och hennes nya kompis spanar efter flygplan. Om en vecka kommer
deras kjæreste!

Ännu en uppsats..

Idag har vi kört gärnet på nästa uppsats. Vi steg upp klockan nio och traskade iväg till skolan och kom inte hem igen förrän 18.16. Hejja oss! Till lunch åt vi tonfisksallad i fryspåse... he he, efter halva påsen uppäten sa Emma: Men Märit, vi har ju köpt matlådor.. Ändå har vi gjort lunchen i fryspåsar. Hi hi hi hi. Så kan det gå!

Vi avslutade skoldagen med lite piano-spel på skolans piano som står mitt i skolans ”centrum”. När vi kom hem hade Maria fått ett mail... ”Du og Emma er flinke på piano. Takk for god underholdning til leksene.”. YES!

Nu ska vi äta upp resterna från helgens middag.. MUMMA! Vi fortsätter hålla tummarna för svenskarna våra i Vancouver, och norskarna behöver nog några tummar dom med.. ;)

Plugg i bibblan

Maria på pianot

En man i publiken

På väg hem till Volsdalsberga, vårt hus i bakgrunden.

Vilken Kallabalik! ;)

Hejja sverige! Tänk va att vi fått OS-guld! Eller OL-guld som de säger här i grannelandet. Olympiske leker =) Gudars så kul!

Vi ska precis gå över till grannen och titta på OL och äta gelé med vaniljsås. Hmm.. Det blir spännande.

Vi har tidigare nämnt att tränings-ledarna här är riktigt hurtiga, men ledaren idag hon slog då alla rekord. Hon sprang efter oss och hejjade på allt vad hon kunde. Riktigt skoj!

Appropå hurtigt. Vi har haft lektion idag om panikångest och andra psykologiska lidelser. Vi har fått lära oss att symptomen på panikångest är bland annat: "Hjertebank, hurtig puls og problemer med å puste" =) Norsk är gøy!

Och som vanligt skiner solen alltid i Ålesund. Här kommer lite bilder från promenaden hem från skolan.

Kyss og klem!

Valentinsdagen

I morse när sjömansvägen 1 D vaknade var hela husets väggar, dörrar och golv täckta med hjärtan. . Underbart! Och Maria fick ett paket på morgonen, av världens finaste Emma. Hjärtchoklad var det! Tack Emmet och tack för att du är en sååån härlig kompis!!

Igår var det international partaj! Middagen blev kanon innehållandes polska piroger, spansk omelett, ungersk gryta, skottsk kycklingsallad med ris och lime, svensk efterrätt... Ja efteretten är faktiskt svensk, tycker vi ialla fall, vi bjöd på ”ris a la Malta”. He he =)

Sen blev det lite lekar, dans och musik innan vi for in till byen. Vi gick till favorit stället vårt där det spelas livemusik. Där kan man sitta ner och prata eller som Maria, Kristine och skottarna: Dansa järnet hela natten lång! Krogarna stänger tre här i Norway. Då delade vi på en taxi hem.

Efter lite (eller mycket) nattkäk baserad på den härliga middagen, smög sig sig två svenska och två skottska jenter ut i blokka.. De var beväpnade med tjep, kludd och 1000 hjärtan.. Glad alla stjärtars dag huset!

Idag firas det även morsdag här i Norge. Så en extra stor kram till alla mammorna våra! Tack för att ni finns!

Och till Marcus: Du är underbar! Är så otroligt lycklig för att få vara din! Jag är kär i rej!

Love!

/ Emma och Maria

Lite utav den härliga maten vi spiste igår!

Värdarna för kalaset

Tänk att vi fick plats allihopa. 15 pers på 15 kvadrad!

Glada kristine och internationella gänget!

He he.. Man kan då dansa med stil..

Saturday night fever!

Ikväll smäller det! Vi har dragit ihop till kalajs ikväll. Alla utbytesstudenterna, vår indiska granne "thomas" och våra härliga norska kompisar är inbjudna. Det blir middag där alla tar med någon mat-rätt från deras land. Lite knytis alltså. Det ska bli skoj. Vi blir ungefär 15 blandade typer av personer på 15 kvadarat. Det kan sluta hur som helst. Men förmodligen blir det en minnesvärd kväll.

Igår lämnade vi in uppsatsen. Vi gick till skolan för att skriva ut våra arbeten. Det gick ju fint för Maria att skriva ut, Emma däremot fick lite trubbel. Så typiskt att tekniken ska krångla vid dessa tillfällen! Svenskarna irrade förbrilt runt på högskolen för att finna en skrivare som ville mata ut Emmas 4941 ord långa uppsats. Tillslut knatade vi in på lärarrummet och en snäll Rigmor hjälpte oss. Allt verkade fungera och Emma kunde pusta ut. MEN... När vi kommer till lärarnas skrivare för att hämta uppsatsen, står där en glad gutt och säger "Heii". Emmas ögon svartnade när hon såg att gutten hade plockat isär hela skrivaren och berättade att den behövde smörjas lite... Tur att vi har en sådan snäll handledare som fnissade lite över våran otur och lät Emma maila in sitt arbete istället.

Fredagskvällen bestod av mys på café med Runis, och sedan film med skottarna. Nu ska vi förbereda inför kvällens bravader. Insamling av bord och stolar från våra grannar är prio ett. =)

Tack och hej, leverpastej!

En del av kurslitteraturen som vi baserat vår oppgave på. Vi har faktiskt
blivit grymma på att läsa norsk. =)

I helsefag!!!

Efter två veckor av sol, svett och tårar är våra oppgavisar äntligen klara! Nu har vi förhoppningsvis lyckats klura ut hur man skriver en norsk oppgave om svangerskap och om ernæringslære. Det ni! Vi fick ha absolut max 4950 ord i uppsatsen. Maria känner sig glad över att ha skrapa ihop 4903 ord och klarade därmed övre gränsen. Emma däremot är överlycklig över att ha NIO ord tillgodo!! (Alltså 4941 ord skrivna).

Denna vecka har vi som alla andra hårdpluggsveckor sparat in på det mesta. Soppan blev bara mer och mer utspädd för varje dag. =) Idag slog Emma insparningsrekordet i tvätt. Hon behöll pyjamas linnet på hela dagen, till och med under turen till mataffären.

Trots hårdplugg aktiverade sig Maria igår och lämnade pluggrummet för en sväng på klätterväggen tillsammans med Abbie och Rachel. Emma var hemma och städade och möblerade om i rummet. Det blev kanon-stiligt!

På väg upp på den 15 m höga väggen.

Maria säkrar Abbie. Väldigt fokuserad.

Rachel och Abbie testar repets hållbarhet.

Plugg och fjärt

Idag har vi studerat flitigt hela dagen. Maria har även passat på att tvätta sina härliga skidkläder från helgen som legat i en plastpåse i några dygn. När hon kom ner för att hämta tvätten ur torktummlaren möttes hon av en härlig fjärt-doft! Hon hörde ett svagt hej inifrån hörnet av tvättstugan och skymtade en generad vaktmästare som blivit tagen på bar gärning.

På vägen upp till rummet igen kollade Maria brevlådan. Där låg ett paket från Ewa och Lennart Larsson, tänk va! Tusen takk! Emma väntar fortfarande på ett skånsk paket, som enligt hörsägen har skickats för tre veckor sedan..måste vara ett stort paket det där.

Vi har haft ännu en dag med kanonväder! Så vi passade på att ta en promenad i Skandinaviens vackraste miljö. Det blev nästan frieri per automatik när solen gick ner. :D Men det hade varit liiiite oväntat. Vi tyckte vi såg en man med badmössa i ”fjorn” och ryggen på en knölval, men så var inte fallet..Ää..Det vi försöker säga är att det är otroligt fint här!

På kvällskvisten kokade vi ihop en fruktsallad i en glassbytta och for till Monica för att se ”Frustrerte fruer” eller som vi säger på svenska ”Desperate housewives”.

Hade gøy!

Utsikt från pluggrummet

Hyttetur!

Nu sitter vi här med träningsvärk ända ut i öronen. Vi har nämligen varit på hyttetur och åkt längdskidor.

I fredags åkte tre gutter och fire jenter till Stordalen för att spendera en trevlig helg där. Hyttan (stugan) låg riktigt häftigt placerad mitt bland otroliga fjäll och fjordar. Går inte att beskriva, helt galet vackert! Vissa åker ju ända till Nya Zeeland för att se sådan typ av natur, åsså finns det ju faktiskt här i grannlandet!!

Stugan låg en timme från Ålesund, och när vi kom fram var det brasa, pizza och spel som gällde. På lördagsmorgonen brakade Emmas väckarklocka lös vid nio-tiden och hon hörde ett morr från sängen ovanför.
- EMMA, stäng aaav..
Längdskidåkning stod på schemat så det var bara att kliva upp.. Men det var det värt insåg vi senare. Vädret var på topp och så var också skidorna, skidspåren (och skidåkarna, he he)!

På kvällen blev det stretching och världens största bunke med carbonara. Hela skidlandslaget var inbjudna men ingen Northug så långt ögat kunde nå. Det var bara att äta tills vi kunde skymta botten på bunken. Sista portionen intogs 03.43.

På söndagen var det snö-väder så det blev städning och hemfärd. Sju trötta själar tog sig hemmåt efter en härlig helg!

Tusen takk!

Framme i stugan, godiset är redan på plats

Efter pizzan och ett par glas vin åkte tuban fram. Maria var inte sen
på att prova. Lät som en älg i målbrottet ungefär.

Emmis och Runis har det koseligt.

Utsikt från stugan

I startgroparna! Solen kryper fram bakom fjällen.

Vätskepaus innan mördarbacken =)

Minus tre grader, sol, vindstilla.. och spana in spåren!!

Härre guu så gott det var med vatten!

Fjäll till höger o vänster. En skidbacke åkte vi förbi också..

Här kommer Spurt-märy! =D

Maria och Cathrine i solen

1.2 mil i benen. Äntligen tillbaka vid hyttan efter en härlig tur.

Lördagskväll, jenter och stretching

Hytte-tur och luse-mössa.. Emma blir bara mer Norsk för varje dag
som går..

På hemvägen stannade vi och tittade på utsikten

Utsikten var helt otroligt, trots moln. Här går hurtigrutten förbi.

Blokka!!

Här kommer lite kul fakta om huset vi bor i. Det är byggt år 1975, det vill säga för 35 år sedan. Huset har elva våningar, skönt att det finns hiss (som fungerar ibland). I huset finns totalt 110 studentlägenheter, vi bor på våning fem och har en underbar utsikt! Stora, fina balkonger har vi också! Skåpluckorna har en härlig barn-bajsgul färg och i korridoren möts man av en intensiv röd färg. 70-talets Norge präglar hela byggnaden, härligt! Vi har brunt golv på rummen och röda golv på toan.

Men nu ska ni få höra! Trots avsaknad av ugn, sänglampa och TV, satsade 70-talets ”snobb-Norge” på golvvärme i alla lägenheter! Hur gött är inte det! Ingen som fryser om tassarna här inte! =)

Nu åker vi iväg på hytte-tur över helgen! Vi är sju stycken som åker till en stuga uppe på ett fjäll, ska bli riktigt skoj!! Ha en skön helg allesammans!

Det tog någon dag innan vi föstod vad den mystiska knappen var till för .. =)
Härligt kort hi hi!

Klatrekveld i Sunnmørshallen

Igår kväll bar det av mot Sunnmørshallen för att klättra. Vi fick med oss Tyskland, Ungern, Spanien och Norge. Ett helt gäng med tjejer alltså! När vi kom in i hallen insåg vi att klätterväggen var enorm, men efter lite övning lyckades alla komma upp till toppen! Klättringen gav en blandad känsla av nervositet, dödsångest, adrenlin men framför allt lycka! =) Ni som inte provat tidigare borde verkligen leta upp närmsta klättervägg snarast! Vi kommer i alla fall hänga på Sunnmørshallen varje onsdag framöver =)

Gänget! Emma har redan spanat in vilken "plutt" hon ska hugga tag i först.
Maria var kvällens förkylda fotograf.

Monica klättrar upp på rekord-tid! Kolla in vad hög väggen är! Säkert
100 meter!

Emma = Spiderwoman. Monica håvar in repet.

Nu är det oppgave som gäller...

Vi skriver uppsats i två veckor framöver om förebyggande hälsoarbete. Kanon kul! Vi skriver flitigt på dagarna och roar oss med mys och träning på kvällarna. Maria har dock tagit det lite lugnt denna vecka eftersom hon har blivit förkyld. Och nu ska ni få höra.. det konstigaste av allt... Marcus "Mackan" Nordström (Marias kjæreste) är också förkyld!! Hur gick det till?! Telepati-förkylning är kanske det senaste globala hotet. Nu kommer en pandemi med "SKYPE-FLU" att inta hela världens hörn! AKTA ER! Vi får helt enkelt hoppas att vaccinet mot "svinis" även funkar på "skypis".. =)

Tjingeling allihopa!

I morse tog vi en underbar morgonprommis. Självklart skiner solen
i Ålesund. Vad har ni för väder? =)

Här blir det nog fin-fint att dingla med benen när det blivit lite varmare
ute.. och vattnet är alldeles klart.

Rå potatis!

På väg hem från träningen idag var vi riktigt kvällsfika-sugna. Vi diskuterade vad vi skulle laga för något gott när vi kom hem. Diskussionerna blev ganska vilda och spann iväg på villovägar. Vi började prata rotfrukter. Och nu ska ni få höra.. I kör utbrast vi båda: "Rå potatis är ju så gott!"

Hur stor är chansen att två tjejer från olika delar av sverige möts i Ålesund och båda gillar rå potatis!! Är det inte lite häftigt?

Inga andra som vi känner har samma brinnande intresse för rå potatis (eller jo, Emmas pappa och Marias mamma). Vi fyra är nog de enda i världen.

Nu har vi precis mumsat i oss en varsin rå potatis och har det ganska gött.

Kokt men ändå go potatis, eller som Emmas pappa skulle